Reizen op saldo

Met saldoreizen betaal je een bedrag per kilometer + het opstaptarief.

  • In heel Nederland met trein, bus, tram en metro.
  • Je reist flexibel en betaalt alleen wanneer je reist.
  • Binnenkort bij Syntus Utrecht ook op saldo reizen met je betaalpas.
Saldo laden vanaf
€ 10,-
Je kunt op saldo reizen met je:

1. OV-chipkaart.
De OV-chipkaart is een kaart waarmee je door heel Nederland kunt reizen. Je laadt zelf saldo op deze kaart. De kaart is voor iedereen die incidenteel tot zeer regelmatig met het openbaar vervoer in Nederland reist, zowel lokaal als regionaal als nationaal. In dit filmpje zie je hoe het werkt. 

2. Contactloze betaalpas of creditcard, ook op je mobiel (OVpay) 
Met OVpay introduceren we in Nederland het nieuwe in- en uitchecken in het OV voor reizigers die tweede klas en zonder korting of abonnement reizen. Ben jij zo’n reiziger? Dan kun je nu in- en uitchecken op lijn 50 en 381 met je contactloze betaalpas, creditcard, of je mobiel. Vanaf het eerste kwartaal van 2023 zal dit mogelijk worden in de rest van de bussen van Syntus Utrecht. Houd daarvoor onze website en social media-kanalen in de gaten. Wil je meer weten? Op de website van OVpay 

 
Je reist op saldo met je OV-chipkaart en checkt in-en uit met je OV-chipkaart.
 
Persoonlijke OV-chipkaart Anonieme OV-chipkaart
Persoonsgebonden. Niet persoonsgebonden.
Er kan een kortingsproduct/abonnement op de kaart worden geladen. Er kan geen kortingsproduct/abonnement op
de kaart worden geladen.
Automatisch saldo opladen is mogelijk. Automatisch saldo opladen is niet mogelijk.
Kan geblokkeerd worden bij verlies of diefstal Kan niet geblokkeerd worden bij verlies of diefstal
Geldigheid: 5 jaar Geldigheid: 5 jaar na productie.
Te koop via: www.ov-chipkaart.nl. Te koop bij diverse winkels
en servicepunten in jouw regio.
www.ov-chipkaart.nl/adresvinder















De verkoopadviesprijs van zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart is vastgesteld op € 7,50. Zorg voor voldoende saldo voor je reis. Minimaal € 4,- voor de bus, minimaal € 10,- in de regionale trein en minimaal € 20,- bij de NS als je op saldo reist. Saldo bestel je o.a. via onze webshop. 

Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke kaarthouder. Wanneer je gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart als vervoersbewijs, dient jouw identiteit overeen te komen met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart en indien deze een pasfoto vereist dan moet dit een gelijkende pasfoto zijn. Je mag dus niet de persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken.

Je reist op saldo met je contactloze betaalpas of creditcard en ook op je betaalpas op je telefoon/smartwatch. Je checkt gewoon in- en uit met je pas. Deze nieuwe betaalvorm noemen de OV-bedrijven OVpay. In diverse gebieden in Nederland kan dat al. Bij Syntus Utrecht kan dit naar verwachting het einde van het eerste kwartaal 2023 ook. Meer weten? Check onze speciale OVpay website. Kijk op de landelijke OVpay website voor de landelijke ontwikkelingen.


https://keolis.nl/getmedia/e1e0e6ad-1e3f-47be-a605-bd9c8192a376/OVpay.png?width=235&height=237&ext=.png

De tarieven voor het reizen met de OV-chipkaart vind je op www.9292.nl:

  • Plan een reis via de OV-planner
  • Onder het OV-advies staat de prijs voor de reis
  • Klik op alle kaartsoorten en kies de prijs van de reis met de OV-chipkaart
Opstaptarief landelijk Syntus Utrecht prijs per kilometer 2023
€ 1,08 € 0,187

 

Saldo laden op je OV-chipkaart kan op verschillende manieren. 

  • Bij een van de servicepunten in de buurt bijvoorbeeld onze Servicewinkel op station Amersfoort.
  • Je laadt automatisch saldo op.
  • Je bestelt online je saldo via onze webshop (€ 10,-, € 20,- of € 50,-) en haalt deze af bij een van de bovenstaande servicepunten.

 

Iedereen mist wel eens een uitcheck

Heb je een OV-chipkaart? Dan weet je het inmiddels wel: bij elke rit in- en uitchecken. Maar toch mist iedereen wel eens een uitcheck. Daarom is er nu de website www.uitcheckgemist.nl waar je in drie simpele stappen juw saldo terugvraagt.

Reis je met OVpay? Dan kan je hier je geld terugvragen. 

Je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:

  • Vergeten uit te checken.
  • Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
  • OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.