Vanaf 1 oktober einde kaartverkoop in de bus

2-9-2024
Vanaf 1 oktober 2024 kan je geen losse kaartjes meer kopen in onze bussen. Met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel check je eenvoudig in en uit bij de deur. 
 
Sinds maart 2023 kan je bij Syntus Utrecht in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay). Afgelopen jaar zien we dat steeds meer reizigers hiervan gebruik maken. Er worden dan ook steeds minder losse kaartjes bij de buschauffeur gekocht.

Waarom geen losse kaartjes meer?
  • Je checkt net zo makkelijk in- en uit met je betaalpas, creditcard of mobiel (OVpay).
  • Vaak is een los kaartje pinnen duurder dan in- en uitchecken met diezelfde pas. Plan jouw reis en zie wat jouw reis kost (saldo voltarief). 
  • Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee met een volwassene (maximaal 3 kinderen per volwassene). 
Hoe reis jij vanaf 1 oktober 2024?
Er blijven nog steeds heel veel mogelijkheden over om te betalen voor jouw busrit. Je kan:
  • In en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel. Je hoeft je hier nergens voor aan te melden. Dit is vaak ook nog eens goedkoper dan een buskaartje pinnen bij de buschauffeur, want je betaalt dan de rit op basis van het kilometertarief. Lees hier meer over. 
  • In- en uitchecken met je OV-chipkaart.
  • Vooraf een e-ticket kopen in de 9292 app of de Tranzer app. Ook handig als je voor meerdere mensen wil betalen.
  • Vooraf een kaartje kopen in onze servicewinkel in Amersfoort, de servicewinkel van U-OV in Utrecht en bij de tramhaltes van U-OV.

Veel gestelde vragen

Waarom stopt de verkoop in de bus van losse kaartjes?

Ik wil een kaartje kopen bij de buschauffeur, kan dat nog?

Hoe reis ik met een kind zonder eigen betaalpas?

Ik wil niet met mijn betaalpas in- en uitchecken. Waarmee kan ik wel reizen?

Ik ben een buitenlandse toerist, hoe moet ik betalen?

Ik wil wel in- en uitchecken met mijn betaalpas/creditcard, maar ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

Ik wil graag anoniem reizen, kan dat?