1999 De drie personenvervoerders Nederlandse Spoorwegen (NS), Connexxion en Keolis richten vervoersbedrijf Syntus op. Synergie tussen trein en bus is het uitgangspunt, waarmee het inmiddels alom bekende visgraatmodel is geboren. De naam sluit aan bij dit uitgangspunt: SYNergie tussen Trein en bUS. Syntus verzorgt het busvervoer in de Achterhoek en op de treinverbindingen Winterswijk-Zutphen en Winterswijk-Doetinchem.
2001 Syntus neemt het treintraject Doetinchem-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.
2003 Syntus wint het vervoergebied Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO). Hiermee neemt Syntus het streekbusvervoer rondom de spoorlijn ZHO over van de OAD en het treintraject ZHO van de NS.
2005 Syntus neemt het treintraject Tiel-Arnhem over van de Nederlandse Spoorwegen.
2007 Connexxion verkoopt haar aandelen aan de twee andere aandeelhouders: Keolis en de Nederlandse Spoorwegen.
2009 Syntus wint de aanbesteding Midden-Overijssel en verliest de Achterhoek.
2010 Syntus start met openbaar vervoer in Midden-Overijssel. Busvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva. Syntus wint de aanbesteding Veluwe en start in december met de dienstregeling.
2011 Syntus wint de aanbesteding regio Twente, inclusief het deel ZHO (waar Syntus al rijdt).
2012 Keolis neemt de aandelen van de Nederlandse Spoorwegen over en wordt 100% aandeelhouder. Het treinvervoer Syntus Achterhoek gaat over naar Arriva en Hermes.
2013 Syntus start openbaar vervoer Twents.